Hoe meer men begint te graven, hoe harder die zaak begint te stinken.
We hebben hier in Keerbergen sinds kort het gemeenschapscentrum Den Bussel. Op het eerste zicht totaal niets te maken met de nieuwbouw van Delhaize maar wanneer men wat verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet het er misschien toch anders uit.
Het is ondertussen een publiek geheim dat het gemeenschapscentrum enkel een tijdelijke milieuvergunning heeft. Er is meer aan de hand maar een van de redenen is het gebrek aan parking.
Volgens ons gemeentebestuur toch helemaal geen probleem: de bezoekers van Den Bussel kunnen toch gebruik maken van de parking van Delhaize? Juist, ware het niet dat Delhaize een nieuwbouw plant met enkel ondergrondse parking (de weinige bovengrondse plaatsen zijn exclusief voor personeel). Weg parkeerplan.
Ons bestuur heeft dus iets nodig van Delhaize en.... Delhaize heeft iets nodig van ons bestuur namelijk:
1) een vergunning voor de nieuwbouw
2) een vergunning voor de tijdelijke verhuis naar SemCom aan het meer.
Vervelende situatie gezien de meerderheid van de bevolking wel problemen heeft met minstens een van beide punten.
Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat ons bestuur al het mogelijke doet om de middenstand, omliggende bewoners en adviesraden monddood te maken in dit dossier.
Het spreekt vanzelf dat de meerderheid van de inwoners tegen een tijdelijk verhuis naar SemCom is. Het gaat hem over een periode van minstens een jaar. Geen enkele toegangsweg is echt geschikt voor de vele zware vrachtwagens die voor de toelevering moeten zorgen. Daarbij komt dan nog de ligging van het Atheneum, vlakbij SemCom. De vele vrachtwagens gecombineerd met bijzonder smalle wegen en de vele fietsende kinderen is om grote problemen vragen. Wanneer we kijken naar het mobiliteitsbeleid in Keerbergen kunnen we helaas enkel vaststellen dat de zwakke weggebruiker geen prioriteit is. Denk maar aan de proefopstelling in verschillende straten waar de fietsers ook de versmalling moeten nemen. We hebben het dan over de Molenstraat, Domien Liekenslaan en de Emiel Opdebeecklaan. Je reinste waanzin.
Het rookgordijn dat wordt opgetrokken rond de bouwvergunning beloofd ook al niet veel goeds. Afgelopen weekend spraken we nog met een uitbater van een zaak in de Lindenstraat. Die hekelde vooral de houding van de gemeente: "we worden overal buiten gehouden en hebben het gevoel dat alles al beslist is" kregen we te horen en helaas is dit geen alleenstaand feit. Dergelijke uitspraken horen we vaak bij rondvragen.
Waarom treedt ons bestuur de regels inzake de procedure rond openbaar onderzoek met de voeten? Die procedure is nochtans duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar: "Minstens vanaf de dag na de ontvangst van één van de documenten, genoemd in artikel 4, tot de dag van de beslissing over deze aanvraag, moet de aanvrager een bekendmaking aanplakken op een plaats waar het betrokken goed paalt aan een openbare weg, of indien het goed aan verschillende openbare wegen paalt, aan elk van die openbare wegen. Indien het goed niet paalt aan een openbare weg, gebeurt de aanplakking aan de dichtstbijzijnde openbare weg. "
Er werd enkel een bord geplaatst in de Lindenstraat terwijl het perceel gelegen is op de hoek Lindenstraat - Oudstrijderslaan.
Op de plannen staan pijlen getekend op de rijbaan. Wij interpreteren deze als enkele richting maar duidelijkheid is er niet echt. Weer een rookgordijn.
Dit bestuur ging toch voor open communicatie, overleg met de burger, ... Wat zien we daarvan in de praktijk? Oordeel zelf....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten