Wat had NV-A reeds beslist tijdens hun allereerste gemeenteraad: een verhoging van zowat alle belastingen. Volgens velen (bijvoorbeeld de mensen die voordien jaren aan de macht waren in het pre-NV-A tijdperk) zoals u hier kan lezen totaal overbodig
Het is blijkbaar nog niet genoeg. Nu moeten de lokale handelaars er ook nog eens aan geloven. Eerst een potje ruzie maken het het handelaarsverbond HaVek omwille van de vermelding van hun sponsors op de flyers om de Kerstmarkt te promoten en nu dit:
Keerbergse handelaars die flyeren ter promotie voor hun zaak of acties in de kijker willen zetten, betalen daarvoor voortaan aan de gemeente. Wil een handelaar dus iets in uw brievenbus deponeren, zal hij daarvoor mogen dokken aan de gemeente.
Het komt erop neer dat wanneer een handelaar een folder van meer dan 1 pagina in de Keerbergse brievenbussen dropt hij daar zomaar eventjes 285 € aan de gemeente mag betalen. Het lijkt u misschien niet veel maar wie denkt u dat die 285 € op het eind van de rit mag ophoesten? Juist: u en ik: de consument toch? De handelaar moet immers toezien dat zijn zaak rendabel is en rekent bijgevolg alle kosten door in de verkoopprijs.
Alsof dat nog niet genoeg is, kan u alleen maar hopen dat u geen container of iets dergelijks nodig heeft. Wanneer u die op de openbare weg dient te plaatsen mag u voortaan ook nog uw zuurverdiende centjes aan de gemeente geven.
De kracht van verandering voelen we echt wel in Keerbergen: in onze portefeuille en aan de verzuurde sfeer.
woensdag 17 december 2014
maandag 15 december 2014
Levende wezens vergassen is ok volgens burgemeester Vansevenant
Heeft u dit artikel al gelezen?
Volgens burgemeester Vansevenant is het vergassen van levende wezens dus perfect in orde. Hadden we in de geschiedenis al niet eens een grote wereldleider die dat ook vond en bijgevolg miljoenen mensen de dood injoeg?
Er zijn dan toch meer vergelijkingspunten met NV-A en die bewuste vooroorlogse volkspartij in Duitsland.
Wanneer we het artikel lezen, moeten we dus besluiten dat Vansevenant tot deze maatregel kwam opdat blijkt dat er nog steeds mensen die dieren voederen. Komt dat niet neer op represailles? Mensen voeden die dieren dus moeten die dieren dood.
Maatregelen om te vermijden dat die dieren daar effectief huizen lijken me toch ook niet moeilijk. Volgens hetzelfde artikel werden die dan ook door een schepen voorgesteld maar blijkbaar probeerde Vansevenant die schepen belachelijk te maken in plaats van haar voorstellen ernstig te overwegen.
Man, man, dat woont hier amper 3 jaar en dat komt dan zo onze mooie gemeente om zeep helpen. Triestig ventje.
Volgens burgemeester Vansevenant is het vergassen van levende wezens dus perfect in orde. Hadden we in de geschiedenis al niet eens een grote wereldleider die dat ook vond en bijgevolg miljoenen mensen de dood injoeg?
Er zijn dan toch meer vergelijkingspunten met NV-A en die bewuste vooroorlogse volkspartij in Duitsland.
Wanneer we het artikel lezen, moeten we dus besluiten dat Vansevenant tot deze maatregel kwam opdat blijkt dat er nog steeds mensen die dieren voederen. Komt dat niet neer op represailles? Mensen voeden die dieren dus moeten die dieren dood.
Maatregelen om te vermijden dat die dieren daar effectief huizen lijken me toch ook niet moeilijk. Volgens hetzelfde artikel werden die dan ook door een schepen voorgesteld maar blijkbaar probeerde Vansevenant die schepen belachelijk te maken in plaats van haar voorstellen ernstig te overwegen.
Man, man, dat woont hier amper 3 jaar en dat komt dan zo onze mooie gemeente om zeep helpen. Triestig ventje.
Is ruzie maken echt de specialiteit van ons gemeentebestuur?
Je leest en hoort het toch zowat overal en de meeste mensen die te maken hebben met dit bestuur beamen het ook.
Afgelopen weekend kende Keerbergen zijn eerste Kerstmarkt. Met "medewerking van het gemeentebestuur". Was het medewerking of tegenwerking?
De Kerstmarkt was een organisatie van HaVek want wat doet dit bestuur voor de lokalen handelaars? Weinig of niets.
De gemeente zou weliswaar logistiek steun verlenen, de toiletten van het gemeentehuis openstellen en de oude bibliotheek openen als opwarm ruimte. Verder kreeg HaVek 800 € om te besteden aan drukwerk.
Tot onze burgemeester de flyer onder ogen kreeg. Hij was volgens mijn bronnen niet blij met de vermelding van enkele sponsors. Er zouden harde woorden gevallen zijn. HaVek zou voor dit bestuur niet meer bestaan.
De schamele 800 € werd teruggevorderd
De logistieke steun werd beperkt tot het lossen van het materiaal van de vrachtwagen
Het gemeentehuis en de oude bibliotheek bleven gesloten.
Zoveel is het woord van dit bestuur dus waard.
Afgelopen weekend kende Keerbergen zijn eerste Kerstmarkt. Met "medewerking van het gemeentebestuur". Was het medewerking of tegenwerking?
De Kerstmarkt was een organisatie van HaVek want wat doet dit bestuur voor de lokalen handelaars? Weinig of niets.
De gemeente zou weliswaar logistiek steun verlenen, de toiletten van het gemeentehuis openstellen en de oude bibliotheek openen als opwarm ruimte. Verder kreeg HaVek 800 € om te besteden aan drukwerk.
Tot onze burgemeester de flyer onder ogen kreeg. Hij was volgens mijn bronnen niet blij met de vermelding van enkele sponsors. Er zouden harde woorden gevallen zijn. HaVek zou voor dit bestuur niet meer bestaan.
De schamele 800 € werd teruggevorderd
De logistieke steun werd beperkt tot het lossen van het materiaal van de vrachtwagen
Het gemeentehuis en de oude bibliotheek bleven gesloten.
Zoveel is het woord van dit bestuur dus waard.
zondag 14 december 2014
De straat van burgemeester Vansevenant is belangrijker dan de veiligheid van de Keerbergse kinderen
Half Keerbergen (of meer) staat op zijn kop omdat dit bestuur het dus perfect ok vindt dat het zwaar vervoer nodig voor het bevoorraden van de tijdelijke Delhaize in SemCom langs het Atheneum moet.
Onze burgervader is daar dus mee akkoord. Onze verbazing was dan ook groot te lezen dat hij zijn medewerking verleent aan iets wat naar grote waarschijnlijkheid een illegale actie is.
Op donderdag 18/12 zal een groepje amokmakers namelijk plakkaten ophangen en automobilisten tegenhouden in de Domien Liekenslaan.
Inderdaad, in een tijd dat de automobilist al geconfronteerd wordt met wegblokkades tgv stakingen, gaan de bewoners er hier nog een schepje bovenop doen.
Hebben ze de nodige vergunningen om borden langs de openbare weg te plaatsen? Zijn zij gemachtigd zomaar het verkeer te hinderen en auto's tegen te houden?
Wordt er eigenlijk niet in bijna elke straat in België te snel gereden? Over wat praten we objectief gezien?
Tijdens metingen uitgevoerd door te gemeente werd er vastgesteld dat er gemiddeld 52 km/h wordt gereden waar 50 km/h is toegelaten. AUB: 2 km/h te snel en we gaan actie voeren?
Wie woont er nu alweer in de Domien Liekenslaan? Juist: Vansevenant, burgemeester van Keerbergen
Heeft hij trouwens enige kennis van ons strafwetboek?
Onze burgervader is daar dus mee akkoord. Onze verbazing was dan ook groot te lezen dat hij zijn medewerking verleent aan iets wat naar grote waarschijnlijkheid een illegale actie is.
Op donderdag 18/12 zal een groepje amokmakers namelijk plakkaten ophangen en automobilisten tegenhouden in de Domien Liekenslaan.
Inderdaad, in een tijd dat de automobilist al geconfronteerd wordt met wegblokkades tgv stakingen, gaan de bewoners er hier nog een schepje bovenop doen.
Hebben ze de nodige vergunningen om borden langs de openbare weg te plaatsen? Zijn zij gemachtigd zomaar het verkeer te hinderen en auto's tegen te houden?
Wordt er eigenlijk niet in bijna elke straat in België te snel gereden? Over wat praten we objectief gezien?
Tijdens metingen uitgevoerd door te gemeente werd er vastgesteld dat er gemiddeld 52 km/h wordt gereden waar 50 km/h is toegelaten. AUB: 2 km/h te snel en we gaan actie voeren?
Wie woont er nu alweer in de Domien Liekenslaan? Juist: Vansevenant, burgemeester van Keerbergen
Heeft hij trouwens enige kennis van ons strafwetboek?
Artikel 406
[Met [opsluiting van vijf jaar tot tien jaar] wordt gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enige handeling die een aanslag uitmaakt op de verkeerswegen, de kunstwerken of het materieel, of door enige andere handeling die het verkeer met of het gebruik van vervoermiddelen gevaarlijk kan maken of die ongevallen kan veroorzaken bij het gebruik van of het verkeer met die vervoermiddelen.
Buiten de gevallen van het vorige lid wordt met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden, en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro] gestraft hij die kwaadwillig het verkeer op de spoorweg, de weg, de binnenwateren of op zee belemmert door enig voorwerp dat een belemmering voor het verkeer met of voor het gebruik van vervoermiddelen uitmaakt.
Met gevangenisstraf van acht dagen tot twee maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot vijfhonderd [euro] wordt gestraft hij die, door enige andere handeling, kwaadwillig het verkeer dat gaande is op de spoorweg of op de weg, belet.]
woensdag 10 december 2014
SemCom / Delhaize saga
Laatst nog naar de kapper geweest of zo? Zelfs buiten de grenzen van Keerbergen is die tijdelijke verhuis HET gespreksonderwerp.
De Keerbergenaar in het algemeen maar in het bijzonder de Keerbergenaar met kinderen maakt zich ernstig zorgen
En waar blinkt ons gemeentebestuur weeral eens in uit? Juist: in stilzwijgen. Dit "bestuur" wil immers geen inmenging van burgers of had u dat nog niet door?
Openheid en communicatie waren weliswaar punten in het NV-A programma maar in de praktijk blijft er niks van over. Ze kunnen beter open kaart spelen. Bijna gans Keerbergen is er ondertussen van overtuigd dat dit bestuur de kont van Delhaize likt enkel en alleen om gebruik te kunnen maken van hun parking voor Den Bussel.
Zijn die simpele zielen op het gemeentehuis dan zo dom? Een gevalletje van vandalisme, een plasje in een hoekske op de parking zal voor Delhaize genoeg reden zijn om de overeenkomst stop te zetten maar ondertussen hebben ze natuurlijk wel hun zin. Of heeft ons bestuur misschien een geschreven contract met Delhaize? Dan wordt het hoog tijd dat het op tafel komt. Openbaarheid van bestuur remember...
Ik hoorde dat de mobiliteitsraad van 6 december trouwens weer geannuleerd werd. Wegens een hoogdringend bijeenroepen van de commissie algemene zaken en in samenspraak met de voorzitter. Hebben ze die dan ook al afgedreigd?
Het komt natuurlijk weer goed uit. De laatste mobiliteitsraad voor de verhuis was dan ook de laatste kans nogmaals te proberen het bestuur tot een ander inzicht te laten komen maar de lafheid van Frank Van Nuffelen haalde het weer van het gezond verstand. Liever de discussie uit de weg gaan dan de confrontatie aan te gaan. Proficiat Frank
De Keerbergenaar in het algemeen maar in het bijzonder de Keerbergenaar met kinderen maakt zich ernstig zorgen
En waar blinkt ons gemeentebestuur weeral eens in uit? Juist: in stilzwijgen. Dit "bestuur" wil immers geen inmenging van burgers of had u dat nog niet door?
Openheid en communicatie waren weliswaar punten in het NV-A programma maar in de praktijk blijft er niks van over. Ze kunnen beter open kaart spelen. Bijna gans Keerbergen is er ondertussen van overtuigd dat dit bestuur de kont van Delhaize likt enkel en alleen om gebruik te kunnen maken van hun parking voor Den Bussel.
Zijn die simpele zielen op het gemeentehuis dan zo dom? Een gevalletje van vandalisme, een plasje in een hoekske op de parking zal voor Delhaize genoeg reden zijn om de overeenkomst stop te zetten maar ondertussen hebben ze natuurlijk wel hun zin. Of heeft ons bestuur misschien een geschreven contract met Delhaize? Dan wordt het hoog tijd dat het op tafel komt. Openbaarheid van bestuur remember...
Ik hoorde dat de mobiliteitsraad van 6 december trouwens weer geannuleerd werd. Wegens een hoogdringend bijeenroepen van de commissie algemene zaken en in samenspraak met de voorzitter. Hebben ze die dan ook al afgedreigd?
Het komt natuurlijk weer goed uit. De laatste mobiliteitsraad voor de verhuis was dan ook de laatste kans nogmaals te proberen het bestuur tot een ander inzicht te laten komen maar de lafheid van Frank Van Nuffelen haalde het weer van het gezond verstand. Liever de discussie uit de weg gaan dan de confrontatie aan te gaan. Proficiat Frank
maandag 8 december 2014
Tijdelijke verhuis van Delhaize naar SemCom
Volg hier de laatste berichten:
https://www.facebook.com/verhuisDelhaize
Van uw gemeentebestuur hoeft u immers geen informatie te verwachten over de schande van onze gemeente
https://www.facebook.com/verhuisDelhaize
Van uw gemeentebestuur hoeft u immers geen informatie te verwachten over de schande van onze gemeente
woensdag 3 december 2014
Keerbergen investeert in methoden voor alternatieve onkruidbestrijding
Mooie titel vandaag is het Nieuwblad niet?
"De gemeente investeert" klinkt inderdaad veel belovend. Ze hebben ons immers met zijn allen een pak lichter gemaakt door verhoging van zowat alle belastingen die konden verhogen.
Lees hier het artikel
Wanneer ik het artikel leest, lees ik eigenlijk dat de verantwoordelijkheid om onkruid te wieden langs de openbare weg voor een groot stuk wordt doorgeschoven naar de burger:
Het is financieel voor onze gemeente onhaalbaar om het huidige onkruidbeeld in al onze straten te behouden. We zullen beroep moeten doen op onze inwoners om daar waar nodig mee op een milieuvriendelijke manier het onkruid te beheersen en ook hen te sensibiliseren om minder of geen pesticiden meer te gebruiken.
Wat begrijpt u hieruit?
Ik begrijp hieruit dat we met zijn allen wel zwaar mogen dokken maar hiervoor steeds minder diensten krijgen. Bedankt Frank, schitterend beleid. Voor mij ben en blijf je een lul
"De gemeente investeert" klinkt inderdaad veel belovend. Ze hebben ons immers met zijn allen een pak lichter gemaakt door verhoging van zowat alle belastingen die konden verhogen.
Lees hier het artikel
Wanneer ik het artikel leest, lees ik eigenlijk dat de verantwoordelijkheid om onkruid te wieden langs de openbare weg voor een groot stuk wordt doorgeschoven naar de burger:
Het is financieel voor onze gemeente onhaalbaar om het huidige onkruidbeeld in al onze straten te behouden. We zullen beroep moeten doen op onze inwoners om daar waar nodig mee op een milieuvriendelijke manier het onkruid te beheersen en ook hen te sensibiliseren om minder of geen pesticiden meer te gebruiken.
Wat begrijpt u hieruit?
Ik begrijp hieruit dat we met zijn allen wel zwaar mogen dokken maar hiervoor steeds minder diensten krijgen. Bedankt Frank, schitterend beleid. Voor mij ben en blijf je een lul
vrijdag 28 november 2014
Wie het schoentje past...
Wanneer de kleinkinderen voor de zoveelste keer naar Yogi Bear kijken, moet ik steeds maar denken aan enkele leden van ons gemeentebestuur.
Wie past het schoentje het best? Vansevenant of Van Nuffelen
Zeg nu zelf: om het welzijn van hun burgers is het hen niet te doen. Om macht zeker zoals in dit fragment
Zelfs enig respect voor de oppositie is ver te zoeken. Triestig om door zo'n mensen bestuurt te worden
Wie past het schoentje het best? Vansevenant of Van Nuffelen
Zeg nu zelf: om het welzijn van hun burgers is het hen niet te doen. Om macht zeker zoals in dit fragment
Zelfs enig respect voor de oppositie is ver te zoeken. Triestig om door zo'n mensen bestuurt te worden
vrijdag 14 november 2014
Frank Van Nuffelen: de specialist inzake openbaarheid van besturen
Pakte NV-A Keerbergen in zijn verkiezingscampagne niet uit met termen zoals openbaarheid van bestuur, inspraak van de burger, ...?
Blijkt dat schepen Van Nuffelen daar wel een heel eigen invulling aan geeft. Waar tot voor kort er tenminste 1 verslag van de mobiliteitsraad op de site van Keerbergen stond, blinkt die nu uit door leegte:
Mooi staaltje Frank.
Blijkt dat schepen Van Nuffelen daar wel een heel eigen invulling aan geeft. Waar tot voor kort er tenminste 1 verslag van de mobiliteitsraad op de site van Keerbergen stond, blinkt die nu uit door leegte:
Mooi staaltje Frank.
dinsdag 21 oktober 2014
Elke derde maandag van de maand gratis toneelvoorstelling te Keerbergen
Een prachtig initiatief van ons gemeentebestuur: elke derde maandag van de maand mag de Keerbergse bevolking gratis een toneelvoorstelling bijwonen. Place to be: de raadszaal van het gemeentehuis.
Meestal is het een klucht maar let op: niet geschikt voor kinderen wegens het grove taalgebruik.
U kan er misschien eens mee lachen maar het is dood triest. Het doet er voor dit bestuur niet toe wat er gezegd wordt, enkel door wie. Een opmerking van de oppositie is per definitie slecht. Die personen moeten dan maar op een meestal walgelijke manier de mond gesnoerd worden. Van NV-A zijn we dat onderhand gewoon (nietwaar Frank en Dominick?) maar me dunkt dat CD&V het spelletje vlijtig meespeelt.
Gisteren was de tijdelijke verhuis van Delhaize naar SemCom het onderwerp. Ons bestuur dacht natuurlijk op rozen te zitten want alle raden stonden al buitenspel. Hoe durft de oppositie vragen te stellen? Vervelend in hun ogen, normaal uit het standpunt van de burger.
Er wordt weinig gecommuniceerd over het onderwerp en dat voorspelt meestal niet veel goeds. Volgens mij is achter de schermen alles al in kannen en kruiken.
Wij als eenvoudige burgers kunnen helaas enkel met lede ogen aanzien hoe de eens zo mooie gemeente om zeep geholpen wordt door deze bende.
Mensen: doe eens de moeite en hou die maandagen vrij in uw agenda en ga eens de gemeenteraden bijwonen. Dan kan je met eigen ogen zien wat die mensen die wij verkozen daar uitspoken. Enkel zo kan je jezelf behoeden om een tweede keer dezelfde fout te maken en bij de volgende verkiezingen dit bestuur massaal afstraffen.
Meestal is het een klucht maar let op: niet geschikt voor kinderen wegens het grove taalgebruik.
U kan er misschien eens mee lachen maar het is dood triest. Het doet er voor dit bestuur niet toe wat er gezegd wordt, enkel door wie. Een opmerking van de oppositie is per definitie slecht. Die personen moeten dan maar op een meestal walgelijke manier de mond gesnoerd worden. Van NV-A zijn we dat onderhand gewoon (nietwaar Frank en Dominick?) maar me dunkt dat CD&V het spelletje vlijtig meespeelt.
Gisteren was de tijdelijke verhuis van Delhaize naar SemCom het onderwerp. Ons bestuur dacht natuurlijk op rozen te zitten want alle raden stonden al buitenspel. Hoe durft de oppositie vragen te stellen? Vervelend in hun ogen, normaal uit het standpunt van de burger.
Er wordt weinig gecommuniceerd over het onderwerp en dat voorspelt meestal niet veel goeds. Volgens mij is achter de schermen alles al in kannen en kruiken.
Wij als eenvoudige burgers kunnen helaas enkel met lede ogen aanzien hoe de eens zo mooie gemeente om zeep geholpen wordt door deze bende.
Mensen: doe eens de moeite en hou die maandagen vrij in uw agenda en ga eens de gemeenteraden bijwonen. Dan kan je met eigen ogen zien wat die mensen die wij verkozen daar uitspoken. Enkel zo kan je jezelf behoeden om een tweede keer dezelfde fout te maken en bij de volgende verkiezingen dit bestuur massaal afstraffen.
dinsdag 14 oktober 2014
Keerbergen houdt de mobiliteitsraad voor de zot
"Het is weer wat geweest zenne meiske". Wanneer je zo'n telefoontje krijgt 's ochtends vroeg, dan weet je het wel.
De mobiliteitsraad gisteren bleek weer een maat voor niets te zijn. Er was namelijk afgesproken dat de leden de mogelijkheid kregen om het dossier van de Delhaize te bespreken en eventueel een advies te formuleren.
Wat flikte Van Nuffelen: hij nodigde een delegatie van Delhaize uit die hun plannen kwam verkopen.
De nieuwe site kon na de presentatie van Delhaize nog vluchtig besproken worden maar voor het belangrijkste: de tijdelijke verhuis naar Semcom, bleef uiteraard geen tijd of wat had u gedacht?
De mensen hadden ook het gevoel dat alles al in kannen en kruiken was. Vrij logisch. De gemeente heeft Delhaize harder nodig dan omgekeerd. Is het niet zo dat er een groot probleem is met Den Bussel gezien zijn tijdelijke milieuvergunning wegens o.a. parking? Wanneer Delhaize dus zijn ondergrondse parking permanent openstelt, is er een oplossing voor het parkeerprobleem. Dat maakt dan ook dat Delhaize kan vragen wat ze wil en ons bestuur in een zeer zwakke positie staat.
Dat daarvoor alle vrachtwagens door de Valkeniersdreef, langs het Atheneum moeten, zal hen worst wezen.
Ziet u uw kind hier tussen de zware vrachtwagen fietsen? Ik niet.
Resultaat van dit avondje: een pak frustratie bij de leden en weer eentje die haar ontslag indiende.
Ik vraag me af of Frank Van Nuffelen niet beter ontslag neemt voor er echt zware ongelukken gebeuren ten gevolge van dit beleid.
De mobiliteitsraad gisteren bleek weer een maat voor niets te zijn. Er was namelijk afgesproken dat de leden de mogelijkheid kregen om het dossier van de Delhaize te bespreken en eventueel een advies te formuleren.
Wat flikte Van Nuffelen: hij nodigde een delegatie van Delhaize uit die hun plannen kwam verkopen.
De nieuwe site kon na de presentatie van Delhaize nog vluchtig besproken worden maar voor het belangrijkste: de tijdelijke verhuis naar Semcom, bleef uiteraard geen tijd of wat had u gedacht?
De mensen hadden ook het gevoel dat alles al in kannen en kruiken was. Vrij logisch. De gemeente heeft Delhaize harder nodig dan omgekeerd. Is het niet zo dat er een groot probleem is met Den Bussel gezien zijn tijdelijke milieuvergunning wegens o.a. parking? Wanneer Delhaize dus zijn ondergrondse parking permanent openstelt, is er een oplossing voor het parkeerprobleem. Dat maakt dan ook dat Delhaize kan vragen wat ze wil en ons bestuur in een zeer zwakke positie staat.
Dat daarvoor alle vrachtwagens door de Valkeniersdreef, langs het Atheneum moeten, zal hen worst wezen.
Ziet u uw kind hier tussen de zware vrachtwagen fietsen? Ik niet.
Resultaat van dit avondje: een pak frustratie bij de leden en weer eentje die haar ontslag indiende.
Ik vraag me af of Frank Van Nuffelen niet beter ontslag neemt voor er echt zware ongelukken gebeuren ten gevolge van dit beleid.
zondag 12 oktober 2014
De blunders van Den Bussel doen de handelaars in Keerbergen dood
De handelaars in de buurt van gemeenschapscentrum Den Bussel klagen al langer. "Wanneer er een evenement plaatsvindt, kunnen we beter onze zaak sluiten want we zien geen kat" is een uitdrukking die we al meermaals te horen kregen.
Zaterdag aan den lijve ondervonden hoe leuk het is. "Even snel naar de groenteboer", dat dachten we althans. Dat was buiten het eindeloos zoeken naar een parkeerplaats gerekend. Er was namelijk een tweedehandsbeurs wat ervoor zorgde dat er in de buurt van de handelszaken geen plaats meer te vinden was.
Wanneer we er even het verkiezingsprogramma van N-VA erbij nemen, lezen we het volgende:
Veel plezier was er niet aan. Kunnen parkeren is een absolute noodzaak om nog maar kunnen te winkelen.
Zaterdag aan den lijve ondervonden hoe leuk het is. "Even snel naar de groenteboer", dat dachten we althans. Dat was buiten het eindeloos zoeken naar een parkeerplaats gerekend. Er was namelijk een tweedehandsbeurs wat ervoor zorgde dat er in de buurt van de handelszaken geen plaats meer te vinden was.
Wanneer we er even het verkiezingsprogramma van N-VA erbij nemen, lezen we het volgende:
- Verbetering van onze centrumstraat (Haachtsebaan-Mechelsebaan). Dit dient te gebeuren in nauw overleg met de middenstand. Dat zal toekomstige handelaars over de streep trekken om zich hier te vestigen.
- Een parkeerbeleid op maat van de bewoners, de ondernemende, winkelende en werkende Keerbergenaar.
- We implementeren een winkel- en horecaplan waarmee we de kwaliteit en diversiteit van het horeca- en winkelaanbod willen versterken. Winkelen moet opnieuw een plezier worden in Keerbergen. Een gevarieerd aanbod primeert daarbij.
Veel plezier was er niet aan. Kunnen parkeren is een absolute noodzaak om nog maar kunnen te winkelen.
vrijdag 10 oktober 2014
Gemeente zet in op fietsveiligheid - Woordbreuk of niet?
Neem eens even de tijd dit artikel op Het Laatste Nieuws te lezen: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-keerbergen/gemeente-zet-in-op-fietsveiligheid-a1830731/
Het dateert van 27/03/2014.
1) Keerbergen wordt de komende jaren een pak verkeersveiliger voor jonge fietsers.
Wat blijkt vandaag: In diverse straten waaronder de Molenstraat staan vandaag proefopstellingen met compostbakken. In een poging het verkeer te vertragen zorgen die compostbakken ervoor dat de weg op verschillende plaatsen versmald wordt. Op zich niet slecht op voorwaarde dat je rechts van de versmalling plaats laat voor de fietser zodat die niet door de versmalling moet. Zoals ze nu zijn opgesteld, brengen ze de fietser alleen maar meer in gevaar. Een kind van 6 kan het begrijpen, een schepen niet.
2) de Achiel Cleynhenslaan wordt zelfs een heuse fietsstraat.
Op de Achiel Cleynhenslaan komt er niet eens een fietspad maar een fietssuggestiestrook. Schril contrast met de aangekondigde fietsstraat. Er komt dus niet eens een fietspad en jawel: weerom versmallingen die ook door de fietsers moeten genomen worden.
3) inzake snelheidscontrole: ...komen er binnenkort op verschillende plaatsen in de gemeente digitale snelheidsborden.
We zijn nu bijna 7 maand later, nog geen bord te zien. Binnenkort lijkt hier een relatief begrip.
Het is inderdaad zo dat de Kempenlaan heraangelegd wordt. Met een haagje? Op 20 cm breedte? Lijkt me een uitdaging om daar iets laten te groeien. Misschien lukt het wel met de groene vingers van sommige bewindvoerders.
Het dateert van 27/03/2014.
1) Keerbergen wordt de komende jaren een pak verkeersveiliger voor jonge fietsers.
Wat blijkt vandaag: In diverse straten waaronder de Molenstraat staan vandaag proefopstellingen met compostbakken. In een poging het verkeer te vertragen zorgen die compostbakken ervoor dat de weg op verschillende plaatsen versmald wordt. Op zich niet slecht op voorwaarde dat je rechts van de versmalling plaats laat voor de fietser zodat die niet door de versmalling moet. Zoals ze nu zijn opgesteld, brengen ze de fietser alleen maar meer in gevaar. Een kind van 6 kan het begrijpen, een schepen niet.
2) de Achiel Cleynhenslaan wordt zelfs een heuse fietsstraat.
Op de Achiel Cleynhenslaan komt er niet eens een fietspad maar een fietssuggestiestrook. Schril contrast met de aangekondigde fietsstraat. Er komt dus niet eens een fietspad en jawel: weerom versmallingen die ook door de fietsers moeten genomen worden.
3) inzake snelheidscontrole: ...komen er binnenkort op verschillende plaatsen in de gemeente digitale snelheidsborden.
We zijn nu bijna 7 maand later, nog geen bord te zien. Binnenkort lijkt hier een relatief begrip.
Het is inderdaad zo dat de Kempenlaan heraangelegd wordt. Met een haagje? Op 20 cm breedte? Lijkt me een uitdaging om daar iets laten te groeien. Misschien lukt het wel met de groene vingers van sommige bewindvoerders.
donderdag 9 oktober 2014
"Alles gaat goed" is niet meer van Di Rupo maar van Frank Van Nuffelen
Wanneer je met iemand van het gemeentebestuur praat, gaat alles prima. Ikzelf ben niet zo'n prater maar ik deed de afgelopen weken toch eens moeite om wat rond te vragen. Blijkt eens te meer dat de kloof tussen burger en bestuur verschrikkelijk groot is.
Was openbaarheid van bestuur geen van de verkiezingspunten van N-VA Keerbergen? Het hangt er natuurlijk van af wat je daaronder verstaat. Het vertellen van leugens en halve waarheden is ook informeren niet?
Ik had afgelopen week de gelegenheid eens een praatje te maken met enkele leden van diverse adviesraden in Keerbergen. Volgens de bevoegde schepen werken die raden prima samen met het bestuur. De ander klok heeft een gans ander verhaal. De oplossing voor dat probleem is vrij uniek maar gebeurt regelmatig in allerhande dictaturen wereldwijd: maak de mensen monddood en je hebt geen probleem meer.
Zo werd het huishoudelijk reglement van de milieuraad gewijzigd. Uiteraard eenzijdig door het gemeentebestuur of had je misschien gedacht dat de burger inspraak heeft? Het huishoudelijk reglement bevat nu een geheimhoudingsclausule. Toch handig wanneer de vertegenwoordigers van de burgers niet meer mogen praten met de burgers.
Bij de mobiliteitsraad kon dit blijkbaar niet aangezien het huidige reglement geen wijzingen door het gemeentebestuur toelaat. Jammer toch? Geen nood, de bevoegde schepen heeft zo zijn eigen manieren. Hij probeert gewoon mensen die er een andere mening dan de zijne op nahouden te weren uit de raad. Zo kreeg een lid telefonisch de boodschap niet moeten op te dagen op een speciale vergadering onder het mom dat er teveel deelnemers zouden zijn. Straf aangezien er vooraf gezegd werd "hoe meer hoe beter". Een ander lid werd bij het begin van de vergadering uit de zaal gezet omdat hij zijn vinger niet zou opgestoken hebben tijdens de vorige vergadering.
Een andere tactiek die door de betrokken schepen veel gebruikt wordt: de mobiliteitsraad kapen voor allerhande uiteenzettingen. Zo kregen ze al een avondje S.A.V.E. voorgeschoteld en kwam een andere schepen eens eventjes hun beslissingen over de Achiel Cleynhenslaan uiteenzetten. Misnoegdheid troef want de mening van de raad werd niet gevraagd.
De betrokken schepen probeert met alle mogelijk middelen de raad te beletten een advies uit te brengen rond het dossier Delhaize. Als klap op de vuurpijl wordt de mobiliteitsraad waar dit zou besproken worden, vervangen door een thema-avond ‘Gezond onderweg" en kunnen de leden desgewenst een uurtje vroeger komen om de plannen in te kijken en eventueel een advies uit te brengen. Hoe ernstig? een uurtje !!!
Wanneer we dan even op de website www.keerbergen.be gaan kijken naar de bevoegdheden zien we het volgende:
Frank Van Nuffelen
5e schepen
financiën - autonoom gemeentebedrijf - milieu - afvalbeleid - ICT - informatica - mobiliteit - landbouw
Het rommelt in de raden waar Van Nuffelen meer te maken heeft maar er is geen vuiltje aan de lucht zolang iedereen maar zijn mond houd
Was openbaarheid van bestuur geen van de verkiezingspunten van N-VA Keerbergen? Het hangt er natuurlijk van af wat je daaronder verstaat. Het vertellen van leugens en halve waarheden is ook informeren niet?
Ik had afgelopen week de gelegenheid eens een praatje te maken met enkele leden van diverse adviesraden in Keerbergen. Volgens de bevoegde schepen werken die raden prima samen met het bestuur. De ander klok heeft een gans ander verhaal. De oplossing voor dat probleem is vrij uniek maar gebeurt regelmatig in allerhande dictaturen wereldwijd: maak de mensen monddood en je hebt geen probleem meer.
Zo werd het huishoudelijk reglement van de milieuraad gewijzigd. Uiteraard eenzijdig door het gemeentebestuur of had je misschien gedacht dat de burger inspraak heeft? Het huishoudelijk reglement bevat nu een geheimhoudingsclausule. Toch handig wanneer de vertegenwoordigers van de burgers niet meer mogen praten met de burgers.
Bij de mobiliteitsraad kon dit blijkbaar niet aangezien het huidige reglement geen wijzingen door het gemeentebestuur toelaat. Jammer toch? Geen nood, de bevoegde schepen heeft zo zijn eigen manieren. Hij probeert gewoon mensen die er een andere mening dan de zijne op nahouden te weren uit de raad. Zo kreeg een lid telefonisch de boodschap niet moeten op te dagen op een speciale vergadering onder het mom dat er teveel deelnemers zouden zijn. Straf aangezien er vooraf gezegd werd "hoe meer hoe beter". Een ander lid werd bij het begin van de vergadering uit de zaal gezet omdat hij zijn vinger niet zou opgestoken hebben tijdens de vorige vergadering.
Een andere tactiek die door de betrokken schepen veel gebruikt wordt: de mobiliteitsraad kapen voor allerhande uiteenzettingen. Zo kregen ze al een avondje S.A.V.E. voorgeschoteld en kwam een andere schepen eens eventjes hun beslissingen over de Achiel Cleynhenslaan uiteenzetten. Misnoegdheid troef want de mening van de raad werd niet gevraagd.
De betrokken schepen probeert met alle mogelijk middelen de raad te beletten een advies uit te brengen rond het dossier Delhaize. Als klap op de vuurpijl wordt de mobiliteitsraad waar dit zou besproken worden, vervangen door een thema-avond ‘Gezond onderweg" en kunnen de leden desgewenst een uurtje vroeger komen om de plannen in te kijken en eventueel een advies uit te brengen. Hoe ernstig? een uurtje !!!
Wanneer we dan even op de website www.keerbergen.be gaan kijken naar de bevoegdheden zien we het volgende:
Frank Van Nuffelen
5e schepen
financiën - autonoom gemeentebedrijf - milieu - afvalbeleid - ICT - informatica - mobiliteit - landbouw
Het rommelt in de raden waar Van Nuffelen meer te maken heeft maar er is geen vuiltje aan de lucht zolang iedereen maar zijn mond houd
dinsdag 30 september 2014
Het dossier Delhaize Keerbergen
Hoe meer men begint te graven, hoe harder die zaak begint te stinken.
We hebben hier in Keerbergen sinds kort het gemeenschapscentrum Den Bussel. Op het eerste zicht totaal niets te maken met de nieuwbouw van Delhaize maar wanneer men wat verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet het er misschien toch anders uit.
Het is ondertussen een publiek geheim dat het gemeenschapscentrum enkel een tijdelijke milieuvergunning heeft. Er is meer aan de hand maar een van de redenen is het gebrek aan parking.
Volgens ons gemeentebestuur toch helemaal geen probleem: de bezoekers van Den Bussel kunnen toch gebruik maken van de parking van Delhaize? Juist, ware het niet dat Delhaize een nieuwbouw plant met enkel ondergrondse parking (de weinige bovengrondse plaatsen zijn exclusief voor personeel). Weg parkeerplan.
Ons bestuur heeft dus iets nodig van Delhaize en.... Delhaize heeft iets nodig van ons bestuur namelijk:
1) een vergunning voor de nieuwbouw
2) een vergunning voor de tijdelijke verhuis naar SemCom aan het meer.
Vervelende situatie gezien de meerderheid van de bevolking wel problemen heeft met minstens een van beide punten.
Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat ons bestuur al het mogelijke doet om de middenstand, omliggende bewoners en adviesraden monddood te maken in dit dossier.
Het spreekt vanzelf dat de meerderheid van de inwoners tegen een tijdelijk verhuis naar SemCom is. Het gaat hem over een periode van minstens een jaar. Geen enkele toegangsweg is echt geschikt voor de vele zware vrachtwagens die voor de toelevering moeten zorgen. Daarbij komt dan nog de ligging van het Atheneum, vlakbij SemCom. De vele vrachtwagens gecombineerd met bijzonder smalle wegen en de vele fietsende kinderen is om grote problemen vragen. Wanneer we kijken naar het mobiliteitsbeleid in Keerbergen kunnen we helaas enkel vaststellen dat de zwakke weggebruiker geen prioriteit is. Denk maar aan de proefopstelling in verschillende straten waar de fietsers ook de versmalling moeten nemen. We hebben het dan over de Molenstraat, Domien Liekenslaan en de Emiel Opdebeecklaan. Je reinste waanzin.
Het rookgordijn dat wordt opgetrokken rond de bouwvergunning beloofd ook al niet veel goeds. Afgelopen weekend spraken we nog met een uitbater van een zaak in de Lindenstraat. Die hekelde vooral de houding van de gemeente: "we worden overal buiten gehouden en hebben het gevoel dat alles al beslist is" kregen we te horen en helaas is dit geen alleenstaand feit. Dergelijke uitspraken horen we vaak bij rondvragen.
Waarom treedt ons bestuur de regels inzake de procedure rond openbaar onderzoek met de voeten? Die procedure is nochtans duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar: "Minstens vanaf de dag na de ontvangst van één van de documenten, genoemd in artikel 4, tot de dag van de beslissing over deze aanvraag, moet de aanvrager een bekendmaking aanplakken op een plaats waar het betrokken goed paalt aan een openbare weg, of indien het goed aan verschillende openbare wegen paalt, aan elk van die openbare wegen. Indien het goed niet paalt aan een openbare weg, gebeurt de aanplakking aan de dichtstbijzijnde openbare weg. "
Er werd enkel een bord geplaatst in de Lindenstraat terwijl het perceel gelegen is op de hoek Lindenstraat - Oudstrijderslaan.
Op de plannen staan pijlen getekend op de rijbaan. Wij interpreteren deze als enkele richting maar duidelijkheid is er niet echt. Weer een rookgordijn.
Dit bestuur ging toch voor open communicatie, overleg met de burger, ... Wat zien we daarvan in de praktijk? Oordeel zelf....
We hebben hier in Keerbergen sinds kort het gemeenschapscentrum Den Bussel. Op het eerste zicht totaal niets te maken met de nieuwbouw van Delhaize maar wanneer men wat verder kijkt dan zijn neus lang is, ziet het er misschien toch anders uit.
Het is ondertussen een publiek geheim dat het gemeenschapscentrum enkel een tijdelijke milieuvergunning heeft. Er is meer aan de hand maar een van de redenen is het gebrek aan parking.
Volgens ons gemeentebestuur toch helemaal geen probleem: de bezoekers van Den Bussel kunnen toch gebruik maken van de parking van Delhaize? Juist, ware het niet dat Delhaize een nieuwbouw plant met enkel ondergrondse parking (de weinige bovengrondse plaatsen zijn exclusief voor personeel). Weg parkeerplan.
Ons bestuur heeft dus iets nodig van Delhaize en.... Delhaize heeft iets nodig van ons bestuur namelijk:
1) een vergunning voor de nieuwbouw
2) een vergunning voor de tijdelijke verhuis naar SemCom aan het meer.
Vervelende situatie gezien de meerderheid van de bevolking wel problemen heeft met minstens een van beide punten.
Wij kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat ons bestuur al het mogelijke doet om de middenstand, omliggende bewoners en adviesraden monddood te maken in dit dossier.
Het spreekt vanzelf dat de meerderheid van de inwoners tegen een tijdelijk verhuis naar SemCom is. Het gaat hem over een periode van minstens een jaar. Geen enkele toegangsweg is echt geschikt voor de vele zware vrachtwagens die voor de toelevering moeten zorgen. Daarbij komt dan nog de ligging van het Atheneum, vlakbij SemCom. De vele vrachtwagens gecombineerd met bijzonder smalle wegen en de vele fietsende kinderen is om grote problemen vragen. Wanneer we kijken naar het mobiliteitsbeleid in Keerbergen kunnen we helaas enkel vaststellen dat de zwakke weggebruiker geen prioriteit is. Denk maar aan de proefopstelling in verschillende straten waar de fietsers ook de versmalling moeten nemen. We hebben het dan over de Molenstraat, Domien Liekenslaan en de Emiel Opdebeecklaan. Je reinste waanzin.
Het rookgordijn dat wordt opgetrokken rond de bouwvergunning beloofd ook al niet veel goeds. Afgelopen weekend spraken we nog met een uitbater van een zaak in de Lindenstraat. Die hekelde vooral de houding van de gemeente: "we worden overal buiten gehouden en hebben het gevoel dat alles al beslist is" kregen we te horen en helaas is dit geen alleenstaand feit. Dergelijke uitspraken horen we vaak bij rondvragen.
Waarom treedt ons bestuur de regels inzake de procedure rond openbaar onderzoek met de voeten? Die procedure is nochtans duidelijk en niet voor interpretatie vatbaar: "Minstens vanaf de dag na de ontvangst van één van de documenten, genoemd in artikel 4, tot de dag van de beslissing over deze aanvraag, moet de aanvrager een bekendmaking aanplakken op een plaats waar het betrokken goed paalt aan een openbare weg, of indien het goed aan verschillende openbare wegen paalt, aan elk van die openbare wegen. Indien het goed niet paalt aan een openbare weg, gebeurt de aanplakking aan de dichtstbijzijnde openbare weg. "
Er werd enkel een bord geplaatst in de Lindenstraat terwijl het perceel gelegen is op de hoek Lindenstraat - Oudstrijderslaan.
Op de plannen staan pijlen getekend op de rijbaan. Wij interpreteren deze als enkele richting maar duidelijkheid is er niet echt. Weer een rookgordijn.
Dit bestuur ging toch voor open communicatie, overleg met de burger, ... Wat zien we daarvan in de praktijk? Oordeel zelf....
Abonneren op:
Posts (Atom)